tiistai 14. toukokuuta 2013

V - Vaahtokarkkibrownies

Alkuperäinen resepti löytyy täältä ja tätä tuli hieman tuunattua (eli lisäsin suolaa vielä kuorrutteeseen). En ensin osannut päättää olivatko nämä hyviä vaiko pahoja. Lopputuloksena näihin tuli himo ja "syntinen herkku" tulee ensimmäisenä mieleen kuvaillessa tätä.

Vaahtokarkkibrownies

Pohja:
1,25 dl jauhoja
1,25 dl kaakaojauhetta
1,75 dl sokeria
0,75 dl ruokosokeria
1/4 tl suolaa
1,25 dl voita ~ 125 g
2 kananmunaa
1 tl vanilja-aromia
1,5 dl pähkinöitä
noin 5 dl vaahtokarkkeja

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Sekoita jauhot, kaakaojauhe, sokerit ja suola hyvin. Lisää joukoon jäähtynyt sulatettu voi ja vanilja-aromi. Riko kananmunan rakenne ja sekoita voi-jauhoseoseen. Lisää pähkinät.  Levitä uunipellille ja paista uunissa 20-30 minuuttia. Lisää päälle vaahtokarkit ja paista uunissa vielä 5 minuttia.

Suklaakuorrute
50 g voita
0.5 dl maitoa
0.5 dl kaakaojauhetta
1/4 tl suolaa
4.75 dl tomusokeria.

Sulata voi. Lisää maito ja kaakojauhe. Anna kiehua muutama minuutti kuunnes seos hieman sakeutuu. Ota kattila pois hellalta ja lisää tomusokeri. Levitä HETI paistetun pohjan päälle.

maanantai 4. maaliskuuta 2013

Sienikeitto

Maitoallergian takia on eräs lempiruuistani jäänyt usein syömättä. Useita epäonnistumisia kermattomien sienikeittojen saralla on tehty. Viime viikonloppuna tuli tehtyä ihan syötävä versio ja makukin oli sopivan täyteläinen.

Sienikeitto

Läjä sieniä, käytin suppilovahveroita
nokare margariinia
1 normi kokoinen sipuli
muutama salotti sipuli 
muutama valkosipulin kynsi
5 lorausta (~5 rkl) fino sherryä
kanaliemikuutio
2 prk nordicin maidotona kermaa
3-4 rkl kuivattua timjamia
mustapippuria
suolaa
cayennepippuria
kuivattua chiliä
currya

Kuullota sipulit ja valkosipulinkynnet margariinissa kohtalaisen matallalla lämmöllä ja siirrä lopulta sivuun. Heitä silputut sienet kuumalle kuivalle pannulle ja kypsennä muutama minuutti. Lisää kuullotetut sipulit, sherry, kananliemikuutio ja timjami. Lisää tarvittaessa. vettä, niin että sienet peittyy. Lisää kerma ja anna hauta hetken. Lisää lopulta mausteet sopivissa määrin.

sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Guinnesspata

Syksyn aikana on tullut kokkailtua aika paljon, mutta harva ruuista on ollut mainitsemisen arvoista. Avokki vihjasi, että voisin tehdä Guinnessapataa. Pienen epäröinnin ja jahkailun jälkeen päädyin tekemään sitä. En ole oppinut juomaan kaljaa ja kaljalle maistuva pata ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen. Hieman jouduin muokkaamaan alkuperäistä reseptiä, koska siinä ei maistunut riittävästi Guinness.

Guinness pata

1½ rkl ruokaöljyä
800 g lihaa (kannattaa olla rasvaisempaa lihaa)
6 valkosipulinkynttä
1 l vettä
lihaliemikuutio
5 dl Guinnessia
puoli pulloa punaviiniä
2 rkl tomaattipuretta
1 rkl ruokosokeria
1 rkl timjamia (kuivattua)
1 rkl Worcestershire kastiketta
2 laakerinlehteä

2 rkl voita
½ kg rosamunda perunoita
½ kg kiinteää perunaa
1 sipuli
4 porkkanaa
suolaa ja pippuria

Kuutioi liha ja ripottele hieman suolaa päälle. Ruskista liha (noin 5 min) öljyssä. Jaa tarvittaessa useampaan erään. Kun kaikki on paistetu, laske hieman lämpötilaa ja lisää valkosipuli. Anna hautua noin 1 minuutin ajan. Lisää vesi, lihaliemikuutio Guiness, viini, tomaattipure, timjami, laakerinlehdet ja Worchestershire kastike. Anna padan porista noin tunnin verran

Kun lihat ja muut lisukkeet porisevat padassa, sulata voi toisessa kattilassa. Lisää perunat, sipulit ja porkkanat. Kuullota noin 20 minuutin ajan.

Lisää kuullotetut perunat, sipulit ja porkkanat lihakattilaan. Anna padan porsista vielä 40 minuuttia tai kunnes liha on mureaa. Poista laakerinlehdet ja voit halutessasi lusikoida pois osan rasvasta. Lisää pippuri ja suola

keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

K - Kastikkeet (Salaatti kastikkeet)

Mä teen salaatteja lähinnä kahdella eri kastikkeella. Kaikkea on tullut kokeiltua, mutta nää kaksi vie voiton - kanasalaatit meillä syödään caesar-kastikkeella ja kalasalaatit sinappi-viinietikka-provencale kastikkeella.

Caesarkastike on pienin muutoksin "kopioitu" täältä ja tuo kalasalattikastike täältä. Molempien kastikkeiden hienous on siinä, että ne on erittäin nopeita ja helppoja valmistaa.

Caesar kastike

1 kananmuna
2,5 dl oliiviöljyä (hyvälaatuista)
1 valkosipulinkynsi hienonnettuna
1 rkl vettä
0,5 rkl valkoviinietikkaa
0,5 rkl Dijon sinappia
2-3 rkl vastapuristettua sitruunanmehua
mustapippuria
2-4 kpl anjovista

Valmitus on tässä se helppo osuus, heitä kaikki kulhoon ja sekoita sauvasekoittimella kuohkeaksi.

Jos tämä jostain syystä epäonnistuu ja koostumus jää rakeiseksi, tilanteen voi yrittää pelastaa lisäämällä joukkoo nokareen majoneesia ja jatkaa sekoittamista. (Välillä toimii ja välillä ei.)

Anjoviksen voi korvata kapriksilla ja toimii melkein yhtä hyvin. Jos tuota hyvälaatuista oliiviöljyä (= ei voimakasta sivumakua) ole, niin voi käyttää myös rypsiöljyä. Älä ikinä käytä tähän Lidlin oliiviöljyä! Kokeiltu on ja se oli ihan järkyttävän pahaa.


Salattikastike kalalle

noin 1 dl. oliiviöljyä
1-2 tl Provencale maustetta
mustapippuria
ripaus suolaa
noin 1 tl Dijon sinappia
½ rkl valkoviinietikkaa

Sekoita ja anna vetäytyä jääkaapissa niin kauan kuin salaatin tekemiseen menee.

tiistai 3. heinäkuuta 2012

H - Hummus

Meillä tehdään usein siideripaahdettuja vihenneksia/juureksia ja hummusta. Juuresten ja hummuksen reseptit on peräisin englannin kielisiltä sivustoilta. Tää on enemmänkin tällainen syysruoka, kun juurekset ovat halpoja. Tästä jää usein myös seuraavaksi päiväksi esim. lounaan lisukkeeksi.

Hummusta on tullut tehtyä useampaa eri versiota. Paras hummus oli Prahassa Lehka Hlava ravintolassa ja sieltä tuo idea noihin pinjan siemeniin tuli.

Hummus

purkki kikherneitä
3 rkl Tahinina
puolikkaan sitruunan mehu
2-3 valkosipulinkynttä
3 kourallista pinjansiemeniä 
2-3 rkl oliiviöljyä
3 rkl vettä
½ tl jeeraa
jauhettua paprikaa
2 rkl korianterin lehtiä

Paahda pinjansiemenet. Lisää ainekset tehosekoittimeen ja sekoita tasaiseksi massaksi. Mausteet ja sitruuna kannattaa laittaa ensin vähän ja sitten maistaa ja sitten lisätä tarvittaessa.

Siiderissä paahdetut juurekset

Juureksia oman maun mukaan. Meillä näin
3 porkkanaa
1 bataatti
2 punasipulia
1 parsakaali

Kastike:
3 rkl öljyä
1½ dl kuivaa omena siideriä
3 rkl hunajaa
3 rkl omena viinietikka

Sekoita kastikkeen ainekset ja lisää juuresten joukkoo. Laita 200 asteiseen uuniin noin 40 minuutiksi. Kääntele juureksia välillä. Jos laitat esim parsakaalia, kaalia tai muuta nopeasti kypsyvää, niin se kannattaa laitta uuniin 20 minuutin kohdalla. Näin parsakaali ei ole ylikypsää ja meidän uunissa se todella usein hieman kärventyy.
 
Paras siideri tähän on Cider housen Oiva luomu omenasiideri tai vastaava erittäin kuiva hapokas siideri. Tällä kertaa käytimme Fizzin kuivaa omenasiideria = ei hyvä!
Seuraavan päivän ruoka: siideripaahdetut juurkeset, tabulleh, falafel ja hummus

tiistai 26. kesäkuuta 2012

M - Mysli

Mä taidan jatkaa tällä totutulla linjalla. Eli keksin jokaiselle aakkosten kirjaimelle reseptin.

Avokkini on hurahtanut mysleihin. Eka se söi noita kaupan tarjottavia, mutta nyt se käy Punnitse ja säästä kaupassa hamstraamassa kuivahedelmiä ja pähkinöitä. Mä yleensä liittäydyn mukaan ja kannan kotiin kaikkea sellaista mille en tiedä/muista nimeä kotiin tullessa.

Me tykätään ihan täysin erilaisista mysleistä. Mä haluan enemmän makua ja avokki vähemmän sokeria. Tosin mysliin me käytetään hunajaa ja sitä löytyy meiltä aina kaapista.

Mysli on todella helppo valmistaa. Netti on pullollaan resepti ideoita, mutta mä teen sen näin. Myslini mä syön Nordic soygurtin kanssa. Nordicin tuotteet on mielestäni paremman makuisia kuin esim Alprosoyan. Avokki syö omat myslinsä Lidlin Turkkilaisen "partaäijä" jugurtin kera.

Mysli

5-7 dl kaurahiutaleita
n 2 dl pähkinöitä.
3 rkl hunajaa
3 rkl öljyä (HUOM! Pitää olla miedon makuinen öljy)
1 tl kanelia
Raastettua inkivääriä noin sentin pala
Kuivattuja hedelmiä maun mukaan

Sekoita juokseva hunaja, öljy, inkivääri ja kaneli astiassa. Kaada  pellille kaurahiutaleet ja pähkinät. Lisää hunaja sekoitus hiutaleiden ja pähkinöiden joukkoon. Laita 150 asteiseen uuni noin puoleksi tunniksi. Sekoita muutaman kerran. Muista tarkkailla tilannetta uunissa, niin että myslit ei kärvenny. Anna jäähtyä ja purkita kuivattujen hedelmien kanssa ilmatiiviseen purkkiin.

lauantai 23. kesäkuuta 2012

R - Ribsit

Tänä juhannuskena päädyin tekemään ribsejä. Tavoitteena on tietenkin ollut tehdä ne täydelliset ribsit. Ja tietty vertailua ei voi tehdä, jos ei samalla testaa useampia versioita ruuasta. Testasin ei keitettyä ja keitettyä versiota ribseistä. Keitetyt voitti, joka oli yhdistelmä useammasta reseptistä. Mä luulen että menin metsään tuossa ei keitetyissa ribseissä, siinä että grillin pitäisi olla huomattavasti kosteampi tai matalemmalla lämpötilalla. Ja ei noissa ei-keitetyissäkään mitään vikaa ollut.

Tässä tulee  nyt se onnistunut versio. Ribsit valmistetaan kolmeesa vaiheessa. Hieman työlästä, mutta oli ihan vaivan arvoista.
  1. Keitetään mausteliemessä
  2. Marinoidaan yön yli
  3. Tehdään oma marinadi grillaukseen ja dippaukseen - ja sitten grillataan
Tämä resepti on kombinaatio useamman blogin resepteistä. En pahemmin mittaile mitään, mutta nämä ovat arvioita.

Kohta 1. Keitetään mausteliemessä

Mausteliemi on kopioitu tästä reseptipankista, samoin tuo kohdan kaksi resepti.

Vettä, niin että peittää lihat
1,75dl punaviinietikkaa
1 rkl paprikajauhetta
1 rkl cayennepippuria
1 rkl jeeraa

Sekoita kaikki mausteet ja lisää ribsit kiehuvaan veteen. Anna kiehua hiljalleen ainakin ½ tuntia.


Kohta 2. Marinoidaan yön yli

 0,5 dl valkosipulijauhetta (tämän voisi  varmaan korvata oikealla valkosipulilla jo tuossa kohdassa 1)
1 rkl jauhettua valkopippuria
chiliä maun mukaan (käytin puolikkaan)
0,5 dl jauhettua paprikaa
3 rkl Dijon sinpappia
0,75 dl punaviinietikkaa
1dl olutta
ripaus suolaa
teelusikan kärjellinen  savustettu paprika jauhetta (epäilen että tämä oikeasti on chiliä)

Sekoita kaikki yhteen ja lisä vielä joukkoon keitetyt ribsit. Anna maustua yön yli.

Kohta 3. Tehdään marinadi grillaukseen ja 

Tämä marinadi on apinoitu Pastanjauhannan reseptistä.

ruokaöljyä
2 rkl pahdettu sipulia (alkuperäisessä reseptissä valkosipulia, mutta tätä ei löytynyt kotoa)
1 tl chiliä
1 tl juustokuminaa
teelusikan kärjellinen savustettua paprika jauhetta.
n 1½ dl  ketsuppia
n. 1 dl kolajuomaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl omenaviinietikka

BBQ & grill mesquite (Santa Maria)

Freesaa sipuli ja mausteet öljyssä. Lisää muut aineet ja anna kiehua n. 5 minuuttia. Jaa marinadi kahteen osaan, toinen grillauskeen ja loput dippailuun ruokailun yhteydessä.

Pyyhi ylimääräinen marinadi yön ylimarinoiduista ribseistä. Grillaa ribsejä matalalla lämmöllä noin puolituntia. Sivele pintaan noin 5 minuutin välein marinadia ja kääntele ahkerasti.

Kuvat ribseistä on niin järkyttävän rumat, niinpä en niitä tähän laita.