tiistai 26. kesäkuuta 2012

M - Mysli

Mä taidan jatkaa tällä totutulla linjalla. Eli keksin jokaiselle aakkosten kirjaimelle reseptin.

Avokkini on hurahtanut mysleihin. Eka se söi noita kaupan tarjottavia, mutta nyt se käy Punnitse ja säästä kaupassa hamstraamassa kuivahedelmiä ja pähkinöitä. Mä yleensä liittäydyn mukaan ja kannan kotiin kaikkea sellaista mille en tiedä/muista nimeä kotiin tullessa.

Me tykätään ihan täysin erilaisista mysleistä. Mä haluan enemmän makua ja avokki vähemmän sokeria. Tosin mysliin me käytetään hunajaa ja sitä löytyy meiltä aina kaapista.

Mysli on todella helppo valmistaa. Netti on pullollaan resepti ideoita, mutta mä teen sen näin. Myslini mä syön Nordic soygurtin kanssa. Nordicin tuotteet on mielestäni paremman makuisia kuin esim Alprosoyan. Avokki syö omat myslinsä Lidlin Turkkilaisen "partaäijä" jugurtin kera.

Mysli

5-7 dl kaurahiutaleita
n 2 dl pähkinöitä.
3 rkl hunajaa
3 rkl öljyä (HUOM! Pitää olla miedon makuinen öljy)
1 tl kanelia
Raastettua inkivääriä noin sentin pala
Kuivattuja hedelmiä maun mukaan

Sekoita juokseva hunaja, öljy, inkivääri ja kaneli astiassa. Kaada  pellille kaurahiutaleet ja pähkinät. Lisää hunaja sekoitus hiutaleiden ja pähkinöiden joukkoon. Laita 150 asteiseen uuni noin puoleksi tunniksi. Sekoita muutaman kerran. Muista tarkkailla tilannetta uunissa, niin että myslit ei kärvenny. Anna jäähtyä ja purkita kuivattujen hedelmien kanssa ilmatiiviseen purkkiin.

lauantai 23. kesäkuuta 2012

R - Ribsit

Tänä juhannuskena päädyin tekemään ribsejä. Tavoitteena on tietenkin ollut tehdä ne täydelliset ribsit. Ja tietty vertailua ei voi tehdä, jos ei samalla testaa useampia versioita ruuasta. Testasin ei keitettyä ja keitettyä versiota ribseistä. Keitetyt voitti, joka oli yhdistelmä useammasta reseptistä. Mä luulen että menin metsään tuossa ei keitetyissa ribseissä, siinä että grillin pitäisi olla huomattavasti kosteampi tai matalemmalla lämpötilalla. Ja ei noissa ei-keitetyissäkään mitään vikaa ollut.

Tässä tulee  nyt se onnistunut versio. Ribsit valmistetaan kolmeesa vaiheessa. Hieman työlästä, mutta oli ihan vaivan arvoista.
  1. Keitetään mausteliemessä
  2. Marinoidaan yön yli
  3. Tehdään oma marinadi grillaukseen ja dippaukseen - ja sitten grillataan
Tämä resepti on kombinaatio useamman blogin resepteistä. En pahemmin mittaile mitään, mutta nämä ovat arvioita.

Kohta 1. Keitetään mausteliemessä

Mausteliemi on kopioitu tästä reseptipankista, samoin tuo kohdan kaksi resepti.

Vettä, niin että peittää lihat
1,75dl punaviinietikkaa
1 rkl paprikajauhetta
1 rkl cayennepippuria
1 rkl jeeraa

Sekoita kaikki mausteet ja lisää ribsit kiehuvaan veteen. Anna kiehua hiljalleen ainakin ½ tuntia.


Kohta 2. Marinoidaan yön yli

 0,5 dl valkosipulijauhetta (tämän voisi  varmaan korvata oikealla valkosipulilla jo tuossa kohdassa 1)
1 rkl jauhettua valkopippuria
chiliä maun mukaan (käytin puolikkaan)
0,5 dl jauhettua paprikaa
3 rkl Dijon sinpappia
0,75 dl punaviinietikkaa
1dl olutta
ripaus suolaa
teelusikan kärjellinen  savustettu paprika jauhetta (epäilen että tämä oikeasti on chiliä)

Sekoita kaikki yhteen ja lisä vielä joukkoon keitetyt ribsit. Anna maustua yön yli.

Kohta 3. Tehdään marinadi grillaukseen ja 

Tämä marinadi on apinoitu Pastanjauhannan reseptistä.

ruokaöljyä
2 rkl pahdettu sipulia (alkuperäisessä reseptissä valkosipulia, mutta tätä ei löytynyt kotoa)
1 tl chiliä
1 tl juustokuminaa
teelusikan kärjellinen savustettua paprika jauhetta.
n 1½ dl  ketsuppia
n. 1 dl kolajuomaa
2 rkl soijakastiketta
2 rkl omenaviinietikka

BBQ & grill mesquite (Santa Maria)

Freesaa sipuli ja mausteet öljyssä. Lisää muut aineet ja anna kiehua n. 5 minuuttia. Jaa marinadi kahteen osaan, toinen grillauskeen ja loput dippailuun ruokailun yhteydessä.

Pyyhi ylimääräinen marinadi yön ylimarinoiduista ribseistä. Grillaa ribsejä matalalla lämmöllä noin puolituntia. Sivele pintaan noin 5 minuutin välein marinadia ja kääntele ahkerasti.

Kuvat ribseistä on niin järkyttävän rumat, niinpä en niitä tähän laita.

Esittely


Mieheni on pitkään toivonut, että reseptit laitettaisiin arkistoon, josta sitten voisi selata ja onnistuneet reseptit tulisi toteutettua toistekkin. Tässä on ensimmäinen yritykseni tehdä se. Lisäpontta tälle projektille sain tänään tehdyistä ribseistä, ne oli niin hyviä että siihen ei tarvinnut lisätä edes majoneesia.

Kaikki paitsi koira kokkaa meidän taloudessa, toki silläkin on hyviä yrityksiä tunkea kuono keittiöpöydälle. Reseptejä haen googlella suomen-, ruotsin- ja englanninkielisiltä sivuilta. Yleensä hieman muokkaan alkuperäistä reseptiä - lisään chiliä tai laitan vähemmän valkosipulia. Osa resepteistä voi olla tarkoitettu vain koirallemme. En halunnut sotkea näitä reseptejä oman blogini joukkoon, niinpä päätin tehdä tätä varten ihan uuden. Tämä blogi on varmaankin enemmän tavoite tehdä tämä omaan käyttöön ja niin että reseptit on aina saatavilla (jos oma kone ei ole mukana).

 Tavoitteena olisi löytää jokaiselle aakkosen kirjaimelle oma resepti.

Olen nirso, mutta kokeilunhaluinen. Pidän majoneesista, mutta en pekonista. En aina onnistu kokkaamisessa, mutta ainakin yritän. En osaa kirjoittaa, mutta yritän kuitenkin.

Pitaleivät talvella 2012 - maku oli kohdillaan, mutta ulkonäkö ei.