sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Guinnesspata

Syksyn aikana on tullut kokkailtua aika paljon, mutta harva ruuista on ollut mainitsemisen arvoista. Avokki vihjasi, että voisin tehdä Guinnessapataa. Pienen epäröinnin ja jahkailun jälkeen päädyin tekemään sitä. En ole oppinut juomaan kaljaa ja kaljalle maistuva pata ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen. Hieman jouduin muokkaamaan alkuperäistä reseptiä, koska siinä ei maistunut riittävästi Guinness.

Guinness pata

1½ rkl ruokaöljyä
800 g lihaa (kannattaa olla rasvaisempaa lihaa)
6 valkosipulinkynttä
1 l vettä
lihaliemikuutio
5 dl Guinnessia
puoli pulloa punaviiniä
2 rkl tomaattipuretta
1 rkl ruokosokeria
1 rkl timjamia (kuivattua)
1 rkl Worcestershire kastiketta
2 laakerinlehteä

2 rkl voita
½ kg rosamunda perunoita
½ kg kiinteää perunaa
1 sipuli
4 porkkanaa
suolaa ja pippuria

Kuutioi liha ja ripottele hieman suolaa päälle. Ruskista liha (noin 5 min) öljyssä. Jaa tarvittaessa useampaan erään. Kun kaikki on paistetu, laske hieman lämpötilaa ja lisää valkosipuli. Anna hautua noin 1 minuutin ajan. Lisää vesi, lihaliemikuutio Guiness, viini, tomaattipure, timjami, laakerinlehdet ja Worchestershire kastike. Anna padan porista noin tunnin verran

Kun lihat ja muut lisukkeet porisevat padassa, sulata voi toisessa kattilassa. Lisää perunat, sipulit ja porkkanat. Kuullota noin 20 minuutin ajan.

Lisää kuullotetut perunat, sipulit ja porkkanat lihakattilaan. Anna padan porsista vielä 40 minuuttia tai kunnes liha on mureaa. Poista laakerinlehdet ja voit halutessasi lusikoida pois osan rasvasta. Lisää pippuri ja suola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti